Redaktor to osoba, której praca jest nie do przecenienia. Ale właściwie jak nim zostać i dla kogo redakcja tekstów będzie dobrą ścieżką kariery?
Czy redaktor musi skończyć studia?
Kierunki studiów przygotowującego do zawodu redaktora jako takiego nie ma, istnieją jednak specjalizacje na filologii polskiej oraz studia podyplomowe z zakresu edytorstwa, które przygotują do pracy w wydawnictwie. Czy ich skończenie jest jednak konieczne?
Odpowiedź brzmi: nie. Choć takie wykształcenie może być pomocne w znalezieniu pierwszej pracy, najważniejsze są rzeczywiste kompetencje. Liczą się wyczucie językowe, znajomość zasad, umiejętność logicznego myślenia, a także.szeroka wiedza ogólna – by wiedzieć, czy autor nie pomylił faktów i nie opisuje rzeczy niemożliwych. Ta ostatnia przydaje się w każdej gałęzi literatury, w tym zwłaszcza non-fiction. Redakcja tekstów naukowych wymaga z kolei dobrej znajomości jednej bądź kilku dziedzin – aby dostrzec i naprawić pomyłki autora.
Specjalizacja w zawodzie redaktora
Idąc tropem tekstów naukowych, warto specjalizować się jako redaktor w swojej dziedzinie. Przy publikacjach popularnonaukowych, by wybierać dopasowane do siebie zlecenia, wystarczy być pasjonatem z szeroką wiedzą i umiejętnością wyszukiwania informacji (by sprawdzić, czy tekst jest nie tylko poprawny językowo i przemyślanie skomponowany, ale też wolny od pomyłek). Edycja i korekta tekstów naukowych przychodzi łatwa osobom wykształconym w danej dziedzinie – czy będzie to chemia medyczna czy nauki ekonomiczne i społeczne, czy zawód techniczny wymagający praktykowania – a dodatkowo ma zmysł językowy, szeroki zasób słów i wie, jak tworzyć tekstu przydatne dla odbiorców.
Polecamy: Redakcja tekstów naukowych
Jak rozpocząć pracę redaktora?
Znalezienie pracy jako redaktor wymaga trochę szczęścia, gdyż konkurencja na rynku nie jest mała. Dla naprawdę dobrych w tym, co robią, zawsze jednak znajdzie się miejsce. Jeśli wiesz, że profesjonalna redakcja i korekta tekstów to dziedziny, z którymi wiążesz przyszłość, prawdopodobnie masz już w tym jakieś doświadczenie. Nie musi to być publikacja książkowa z numerem ISBN ani duże czasopismo. Być może masz na koncie redakcję ebooka z poradami, innych publikacji internetowych, prac naukowych znajomych – to wszystko liczy się jako doświadczenie i pozwala pokazać efekty swojej pracy. Warto też jako początkujący redaktor zaistnieć w sieci poprzez ekspercki blog (np. z poradami dla piszących albo ciekawostkami językowymi). Mając już swoje małe portfolio, łatwiej starać się o pierwsze zlecenia. A gdy otrzymasz już pierwsze z nich i pokażesz, że wykonujesz pracę solidnie i terminowo – szanse na kolejne wzrastają. Redakcje, wydawnictwa, a nawet osoby prowadzące komercyjne strony internetowe lubią polegać na stałych, sprawdzonych współpracownikach. Do tego jeśli wyspecjalizujesz się w tekstach z danej dziedziny, zdobędziesz w niej renomę i zbudujesz nieco rozpoznawalności przez ekspercką działalność w sieci, możesz liczyć, że dla szukających redaktora staniesz się pierwszym wyborem.
Zobacz: Redakcja tekstów
Podsumowanie – jak zostać redaktorem
- Redaktor musi mieć kompetencje językowe, ale także merytoryczne. Warto się w czymś wyspecjalizować, czy będzie to redakcja tekstów naukowych, literatury pięknej, reportaży opisujących dany okres i daną część świata czy nawet materiałów marketingowych i tekstów z tej dziedziny.
- Wykształcenie edytorskie pozwoli poznać narzędzia, metodykę i środowisko pracy oraz nawiązać kontakty, ale nie jest niezbędne.
- Swoje kompetencje najlepiej pokazać przez udane portfolio – zbieraj doświadczenia, na początek choćby niekomercyjne.
- Wyposażony w pierwsze efekty swojej pracy redaktorskiej, zgłaszaj się do wydawnictw i redakcji.
- Buduj markę osobistą, nie bój się prowadzenia bloga i social mediów.
- Utrzymuj dobre relacje, szukaj pracy też przez znajomych, przyjmuj zadania rekrutacyjne i zlecenia próbne.