Hundsome businessmen working with a clients

Dlaczego ważne jest, aby publikować referencje od klientów?

Biznes

Referencje klientów są integralną częścią internetowych stron firmy, ponieważ przedstawiają osoby, które wypróbowały Twoje produkty lub usługi. Często wykorzystywane w reklamach lub programach prezentujących produkty do kupienia, wzbudzają zaufanie, ponieważ często występują w nich osoby dobrze znane lub takie, których doświadczenie lub pochodzenie jest niezaprzeczalne.


Wywodzące się z socjologicznej koncepcji “dowodu społecznego” referencje klientów są obecnie powszechnie wykorzystywane przez większość firm do promowania się wśród nowych klientów lub do ujawnienia się dziennikarzom. Dlaczego marketerzy tak chętnie sięgają po ten system?

Dostrzegane korzyści z zastosowania techniki “dowodu społecznego”.

Według niektórych badań socjologicznych, pojęcie “dowodu społecznego” jest, jak sama nazwa wskazuje, sposobem na uzyskanie szerokiego konsensusu ze strony grupy docelowej na temat nowo wprowadzonej usługi lub produktu. Zasada działania tego mechanizmu jest prosta: kiedy jednostka staje wobec nowego zjawiska socjologicznego, z którym nigdy wcześniej nie miała do czynienia, nieuchronnie będzie miała tendencję do poszukiwania zachowania wzorcowego, aby zdecydować, co zrobi. Innymi słowy, każde z naszych zachowań w obliczu danego nieznanego zjawiska faktycznie jest pod wpływem zachowań naszych bliźnich.
To właśnie na podstawie tej obserwacji marketerzy wpadli na pomysł stworzenia słynnych “referencji od klientów”. Dzięki temu dysponują potężnymi środkami oddziaływania, które pomagają, żeby nie powiedzieć przyciągają, klientów do produktów i/lub usług, które promują na swoich stronach. Pomimo naszej zdolności do dokonywania świadomych wyborów, niezaprzeczalnym faktem jest, że kiedy widzimy dowody na to, że kilka osób entuzjastycznie podchodzi do jakiegoś działania, produktu lub usługi (na przykład, nowy teledysk artysty na “youtube”), naturalnie będziemy dążyć do odwiedzenia tej samej strony, aby obejrzeć film. Biorąc pod uwagę znaczenie tej metody, jej zalety są liczne.

  1. Ułatwienie podejmowania decyzji dla nowych klientów: referencje pomagają przezwyciężyć strach przed nieznanym.
  2. Szybkie generowanie zbiorowego zjawiska zauroczenia przedstawionym produktem i/lub usługą (to jest to, co nazywamy słynnym “efektem kuli śnieżnej”).
  3. Im więcej świadectw otrzymamy, tym bardziej będą one generować inne (naśladownictwo).

Jak skutecznie wdrożyć referencje od klientów?

Istnieją różne metody efektywnego wyróżniania referencji klientów na Twojej stronie internetowej.

1. Technika liczby gwiazdek.
Polega na umożliwieniu klientom danej strony wyrażenia swojej opinii na temat produktu lub usługi przez nią oferowanej poprzez ocenę w postaci liczby gwiazdek. Im więcej gwiazdek otrzyma produkt, tym bardziej będzie wyróżniony w porównaniu z innymi w tej samej kategorii.

2. Technika zakładania strony “referencje”.
Zasada polega na poświęceniu specjalnej strony w witrynie, aby zadowoleni klienci mogli zamieścić swoje referencje. W celu zwiększenia skuteczności metody, idealnym rozwiązaniem będzie umożliwienie świadkom umieszczania obok swoich zeznań logo lub zdjęć. Wszystko to powinno być robione z myślą o partnerstwie typu win-win.

3. Metoda “numeryczna”.
Zasada polega na umieszczeniu naprzeciwko oferowanego produktu lub usługi licznika, który zlicza liczbę klientów, którzy już “podjęli decyzję” o zapłaceniu za daną usługę lub produkt. Metoda ta jest szczególnie popularna wśród serwisów turystycznych.