Średnio jedna na dwie firmy znika w ciągu pierwszych pięciu lat istnienia! Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy jest brak umiejętności zarządzania finansami wśród menedżerów i przedsiębiorców. Oto krótki przegląd głównych błędów, które mogą pogrążyć Twój biznes.
1 – Nieustalanie celów finansowych.
Czy jesteś zdeterminowany, aby wygodnie żyć z tego małego biznesu, który stworzyłeś? Następnie wyznacz sobie cele finansowe! Wciąż spotykam zbyt wielu przedsiębiorców, których jedynym celem jest pozyskiwanie nowych klientów!
Skąd wiesz, kiedy i w jaki sposób będziesz mógł wypłacić sobie pensję lub dywidendę? Skąd wiesz, jakie działania podjąć, aby osiągnąć swój cel finansowy?
Przykład: Twoim krótkoterminowym celem jest wypłacanie sobie pensji w wysokości np. 4000 zł netto miesięcznie. Jak wielu nowych klientów musisz pozyskać, aby osiągnąć ten cel? Ile produktów musisz sprzedać? Bądź konkretny! Nie zapomnij o żadnych kosztach, opłatach socjalnych i innych! Będziesz tym bardziej zmotywowany, aby osiągnąć swój cel, ponieważ będziesz wiedział dokładnie, co musisz zrobić, aby go osiągnąć! Będziesz miał w swoich rękach prawdziwą mapę drogową, która poprowadzi Cię i pozwoli Ci iść naprzód z pełnym spokojem!
2 – Nie upominanie się o swoją należność.
Przeprowadziłeś świetną prezentację, szkolenie lub usługę dla klienta, a on nadal Ci nie zapłacił? Nie masz odwagi do nich zadzwonić, bo nie czujesz się komfortowo z myślą, że prosisz o pieniądze? Boisz się, że źle zareagują, a wiesz, ile warte są relacje biznesowe i zadowolenie klientów?
Upomnij się o swoje należności, bo jeśli nie uda Ci się otrzymać wynagrodzenia, to niestety nie będziesz w stanie utrzymać się z biznesu! W 90% przypadków wystarczy zwykły telefon do klienta! Możesz to wykorzystać, aby zapytać ich, czy otrzymali Twoją fakturę i czy są zadowoleni z Twojej usługi!
3 – Brak zarządzania i przewidywania przepływów pieniężnych.
Czy śledzisz swoje obroty, ale co miesiąc patrzysz tylko na saldo bankowe? To nie wystarczy, nawet jeśli masz (na razie) dodatni przepływ gotówki! Wyobraź sobie, że tracisz głównego klienta, że musisz poradzić sobie z nieprzewidzianymi wydatkami, że Twój biznes zwalnia i to jest efekt kuli śnieżnej.
Istnieje duże prawdopodobieństwo, że Twój bank będzie patrzyć na Ciebie z dozą nieufności (zwłaszcza jeśli jesteś “młodą” firmą) w obawie, że Twoje marzenie biznesowe upadnie. Nie wystarczy więc generowanie obrotów: Twoim celem musi być generowanie przepływów pieniężnych! W tym celu należy regularnie (np. co tydzień) monitorować wpływy i wypływy środków pieniężnych. Musisz również być w stanie przewidzieć swoje potrzeby w zakresie przepływów pieniężnych, aby powiadomić swojego bankiera i znaleźć finansowanie, zanim pojawi się problem.
4 – Niekorzystanie z usług biegłego rewidenta.
Prawo nie wymaga, aby spółki korzystały z usług biegłego rewidenta. Wielu przedsiębiorców i menedżerów decyduje się więc na zaoszczędzenie kosztów biegłego rewidenta i samodzielne prowadzenie księgowości.
Nie marnuj swojego czasu! Skoncentruj się na swoim biznesie i swoich klientach! Biegły rewident zajmie się Twoimi rachunkami znacznie lepiej niż Ty sam i zaoferuje Ci cenne porady dotyczące optymalizacji podatkowej, zarządzania firmą. Korzystanie z usług biegłego rewidenta to także gwarancja wiarygodności dla Twojego banku i wszystkich Twoich partnerów finansowych. Jest to opłacalna inwestycja!
5 – Brak szkolenia w zakresie zarządzania finansami.
Czy założyłeś firmę z zamiarem utrzymania się z niej? Następnie nadszedł czas, aby zająć miejsce menedżera i zdobyć wiedzę potrzebną do prowadzenia firmy. Nie jesteś już pracownikiem!
Teraz to do Ciebie należy podejmowanie wszystkich decyzji dotyczących przyszłości Twojego biznesu. W dziedzinach tak technicznych jak zarządzanie czy finanse, nie wystarczy czerpanie informacji z Internetu lub udział! Potrzebujesz o szkoleń z zakresu action training, które umożliwią Ci skorzystanie z dopasowanego i długoterminowego wsparcia w celu bezpośredniego wdrożenia poznanych koncepcji w Twojej firmie.